Alla inlägg under februari 2016

Av bandystars - 25 februari 2016 18:45

Ett Bandyprträtt eller tolka det själva vad det är som husorganet har uppmärksammat Aleksandr Sannikov för som i veckan fick diplom av klubben efter han hade vunnit något som klubben kallar Koggligan var detta nu är vå läsaren själv försöka utläsa här nedan eller på länken

 

Trots sin dominans är Aleksandr Sannikov väldigt ödmjuk. "Jag har mycket att träna på och följer alltid tränarens instruktioner", säger vinnaren av Koggligan.

Att Aleksandr Sannikov vann Tjust Bandys koggliga var föga förvånande, att han vann den överlägset (18 koggar gentemot tvåan Viktor Ström med nio koggar) var egentligen inte heller särskilt överraskande. Sannikov menar dock själv att hela laget förtjänar diplomet.

Jag är självklart jätteglad över att ha vunnit Koggligan, men vi vinner och förlorar som ett helt lag. Jag som är en offensiv spelare kan göra en dålig match, men ändå göra mål i slutet och bli hjälte. Som försvarare kan du kämpa hela matchen, men råka släppa in det avgörande målet och bli syndabock. Vårt försvar har krigat hela säsongen, menar Sannikov som inledde karriären som back men numera spelar som offensiv mittfältare och därmed känner extra för försvararna.

Som barn spelade Aleksandr fotboll i hemstaden Polevskoj vid Uralbergen i Ryssland. När han var tolv år bytte han sport till bandy.

 Det fanns aldrig några drömmar om att spela på en högre nivå eftersom jag var sämst i laget och fick sitta på bänken. Men jag älskade bandy och var på alla träningar och kämpade hårt i alla fall. Så när en tränare frågade mig en dag om jag ville spela med dem i högstaligan skrattade jag bara och trodde inte att det var sant.

Med laget Rodina Kirov fick Sannikov följa med på träningsläger till Motala.

 

Efter det fick jag reda på att jag inte fick plats i truppen, men att Målilla sökte spelare. Då hamnade jag där.

Flyttlasset gick till Sverige där Aleksandr redan hade sin 14 år äldre bror Andreij i Vetlanda.

har både spelat bandy och varit tränare i Vetlanda. Han har berättat för mig om både bandyn och livet i Sverige, vilket har hjälpt mycket. Han har investerat mycket kärlek på mig när jag var liten, jag är jätteglad att jag har en sån bror.

Det är helt annat att vara turist i Sverige mot att bo och leva här, men så är det väl överallt.

Vad är skillnaden?

Kulturen och mentaliteten. Människorna är mjuka och trevliga här, och visst det är många som är i Ryssland också, men det märks att Sverige inte har haft något krig de senaste 300 åren.

Hur menar du då?

Det är hårdare regler i Ryssland, och det behövs eftersom det är ett mycket större land än Sverige. I en liten lägenhet är det lättare att hålla ordning och reda än i en stor. I ett stort land med många olika religioner och kulturer behövs någon som kan sätta ner foten. Där är Vladimir Putin bra även om många, framförallt utanför Rysslands gränser, tycker att han verkar galen hela tiden.

Efter fyra säsonger i Målilla blev det Gamleby och Tjust Bandy.

Vi trivs bra här. Jag jobbar som idrottslärare i Överum och i Loftahammar, och min fru som undersköterska i Gamleby. Då hon jobbar en del skift har jag fått ta med mig Philip (fyraårige sonen) på träningarna, och där är jag väldigt tacksam gentemot ledarna och tränarna som har tagit hand om honom och spelat med honom. Han har gjort stora framsteg i sin skridskoåkning.

Jag är tacksam för Gud och Jesus också, att jag har kunnat spela alla matcher utan skador eller sjukdomar, och att det går bra med jobbet och familjen

Aleksandr Sannikov har kontrakt med Tjust Bandy även över nästa säsong.

Nu har alla upplevt hur det känns att hamna på botten, och vi vill inte vara där igen. Alla kommer att träna hårdare. Jag har mycket jag kan bli bättre på och ska träna mer på passningar, skott och samspel med mina lagkamrater. Jag tror att det kommer att bli bra, säger vinnaren av Koggligan.

Av bandystars - 25 februari 2016 00:15

124 mil till en match. Det blir verklighet för Åtvidabergs BK i kvalet till allsvenskan och bortamötet med Haparanda den 28 februari. Ja detta är ett faktum för Åtvidaberg när de skall nu börja kvalspela, men vad är det de säger har man gett sig in i spelet får man allt slutföra det också läs var husorganet skriver  

Flyg är det enda som gäller, allt annat tar för lång tid. Det är lika långt som till München. En variant skulle kunna vara att flyga från Arlanda till Luleå och hyra bilar därifrån till Haparanda. Vi håller på att kolla lite alternativ just i detta nu, säger ÅBK:s ordförande Börje Johansson.

Det handlade om Stockholmslaget Gustavsberg eller Haparanda i den sista omgången. Antar att ni hellre velat haft det förstnämnda laget?

Ja, haha. Det är ju som hemmaplan i jämförelse, säger Börje Johansson.

Efter segern mot Malmbäck (10–4) i lördags blev ÅBK kvalklart och hamnade i den norra kvalgruppen där även Selånger, Köping och Haparanda ingår. Lagen möts i en slutspelsserie där endast vinnaren går till allsvenskan. Även om resan till Sundsvall och mötet med Selånger känns lång är det ändå inget mot vad som väntar den 28 februari när ÅBK ska upp till Haparanda. 124 mil enkel resa, ungefär lika långt som att åka till Amsterdam.

Får ni någon ekonomisk hjälp från förbundet för detta?

Nej, det är lika för alla säger dom. Det här får vi lösa själva, menar Börje Johansson.

Tränaren Jens Åkerlund gladdes över segern mot Malmbäck och det kommande kvalspelet:

Det här är grädden på moset, skitkul med kval, säger ÅBK-tränaren Jens Åkerlund. Nu är det bara att ställa om till kvalet. Vi har haft fullt fokus på serien, så det enda jag har koll på är att vi spelar igen nu på fredag, säger Jens Åkerlund.

Derby, som var kvalklart redan före helgen, fick spelledigt då jumbon Askersund lämnade walk over. Derby hamnar i den södra gruppen tillsammans med Mölndal, Åby/Tjureda och Örebro.

ÅBK-målen: Albin Wretman 4, Jesper Strömberg 3, Kasper Wilhelmsson 2, Jonas Kjellberg.

Av bandystars - 24 februari 2016 00:15

Tjust Bandys säsong är över, och efter en tung sådan skulle man kunna tro att klubben tycker att det är skönt. Men så är inte fallet. Bandystars kan bara instämma i vad Tjust Bandys tränare Thomas Fransson säger till husorganet i veckan det gäller att se om sitt hus innan andra gör det

 

Nej, vi är fyllda av revanschlust och vill att nästa säsong ska dra igång direkt. Vi kommer att satsa ännu hårdare på våra egna produkter framöver. Mot Målilla gjorde Albin Juthe en riktigt bra debut, och Marcus Silverå spelade hela andra halvlek och gjorde det kanon han också. De ska få bra försäsongsträning och bygga på sig lite muskler, säger Tjust Bandys tränare Thomas Fransson.

 

Förra veckan skrev lagkaptenen David Walfredsson på ett nytt kontrakt.

 

Det var en nyckel för oss. David visar klubbkänsla och att han tror på oss. Dessutom har vi Alexandr Sannikov och Denis In-Fa-Lin under kontrakt, vilket blir en riktigt stark grundstomme. Kan vi få in någon mer rutinerad tror jag att det blir bra.

 

Mathias Norell vann lagets poängliga med 18 mål och en assist på sina tolv spelade matcher.

 

Kommer Norell att förlänga?

 

Vi har inte hunnit diskutera det med alla ännu. Men vi hoppas att alla vill fortsätta, och att Norell får en åkkompis till och från Jönköping. Det ser ändå lovande ut för framtiden, menar Thomas Fransson.

Av bandystars - 23 februari 2016 00:15

Målilla smider mens järnet är varmt är vi bandyvänner vana vid och de senaste åren har vi kunnat läsa hur de börja bygga sitt kommande lag direkt medan isen nästan finns kvar på areorna

 

Följande uppsnappat på Målilla hemsida

 

Som vi har berättat tidigare så slutar huvudtränaren Jesper Lüning på grund av tidsbrist. Mer positivt då att Leif Malmborg, Tomas Karlsson, Jörgen Nilsson och Marcus Kilvéus Håkansson har gett klartecken till en fortsättning.

Leif, Tomas, Jörgen och Marcus betyder oerhört mycket för föreningen och seniorbandyn. Deras insats och det arbete de lägger ned ideellt går inte att värdera, det är helt enkelt ovärderligt. De är också mycket omtyckta bland spelarna.

 

Vi är förstås mycket glada över att dessa fyra fortsätter sitt arbete även under säsongen 2016/17.

Av bandystars - 22 februari 2016 00:15

För den som är intresserad av statistik kommer här lite siffror om säsongens Division 1 Södra. Åby/Tjureda har sammanställt statistik på sin hemsida och av någon anledning  så toppar Åby/Tjureda flertalet med all rätt också. 

För er som är intresserad av all statistik finns den att hitta på denna länk


POÄNGLIGAN:
1: Filip Fransson, Åby/Tjureda IF: 42
2: Björn Einarsson, Åby/Tjureda IF: 35
3: Daniel Gustavsson, BK Bore: 29

BÄST POÄNGSNITT / MATCH:
1: Martin Lindqvist, Åby/Tjureda IF: 3,0
2: Filip Fransson, Åby/Tjureda IF: 3,0
3: Björn Einarsson, Åby/Tjureda IF: 2,5

SKYTTELIGAN:
1. Filip Fransson, Åby/Tjureda IF: 34
2. Daniel Gustavsson, BK Bore: 27
3. Björn Einarsson, Åby/Tjureda IF: 23

SPELMÅLSLIGAN:
1: Filip Fransson, Åby/Tjureda IF: 20
1: Daniel Gustavsson, BK Bore: 20
1: Björn Einarsson, Åby/Tjureda IF: 20
4: Victor Strand, Malmbäcks IF: 17

ASSISTLIGAN:

1:. Artur Befus, IF Stjärnan: 19
2: Fredrik Rinaldo, Åby/Tjureda IF: 18
3: Sebastian Nilsson, BK Bore: 14
3: Jonas Kjellberg, Åtvidabergs BK: 14

FRISLAGSMÅLSLIGAN:
1: Filip Fransson, Åby/Tjureda IF: 2
2: Valerey Savichev, IFStjärnan: 2

STRAFFSKYTTELIGAN:
1: Filip Fransson, Åby/Tjureda IF: 4 straffmål på 4 straffar 100%
2: Mathias Norell, Tjust IF: 7 straffmål på 8 straffar 86%
3: Daniel Gustavsson, BK Bore: 5 straffmål på 6 straffar 83%
4: Kalle Knutsson, Åtvidabergs BK: 5 straffmål på 10 straffar 50%

HÖRNMÅLSLIGAN:
1: Victor Svensson, Målilla GoIF: 8
2: Filip Fransson, Åby/Tjureda IF: 7
3: Andrey Anufrienko, IF Stjärnan: 6

BUSLIGAN:
1: Jonathan Bäckdahl, Malmbäcks IF: 85min (1 lindrigt matchstraff a 30 min, 5 x 10 min, 1 x 5min)
2: Simon Skoogh, Åtvidabergs BK: 80min (1 grovt matchstraff a 60min, 2 x 10 min)
2: Pontus Sjölund, Åby/Tjureda IF: 80min (1 grovt matchstraff a 60min, 2 x 10 min)
4: Victor Svensson, Målilla GoIF: 70 Min (7 x 10 min)
4: Jimmie Pettersson Juthe, Tjust IF: 70 min (7 x 10 min)

FAIRPLAY LIGAN:
1: BK Bore: 210 min 15 min i snitt per match
2: Åby/Tjureda IF: 240 min, 17 min i snitt per match
3: Åtvidabergs BK: 260min 19 min i snitt per match
8: IF Stjärnan: 415 min 30 min i snitt per match

MÅLSNITT:

Gjorda mål:
1: Åby/Tjureda IF: 119 på 14 matcher, 8,5 / match.

8: IF Stjärnan: 48 på 14 matcher, 3,4 / match.

Insläppta mål:
1: Åby/Tjureda IF: 28 på 14 matcher, 2 / match.

8: Tjust IF: 93 på 14 matcher, 6,6 / match.

PUBLIKLIGAN:
1: Målilla GoiF: 291 åskådare i snitt på snitt / hemmamatchn
2: Åby/Tjureda IF: 214 åskådare i snitt / hemmamatch.
3: Åtvidabergs BK: 180 åskådare i snitt / hemmamatch.

8: Månsarps IF: 36 åskådare i snitt / hemmamatch.

Medel: 140 / match

Av bandystars - 21 februari 2016 18:57

2016-02-26 19:00                         Åby/Tjureda IF - Mölndal BK  

2016-02-26 19:00                         Derby Linköping BK - Örebro SK Bandy  

2016-02-28 16:00                         Örebro SK Bandy - Åby/Tjureda IF  

2016-02-28 16:00                         Mölndal BK - Derby Linköping BK  

2016-03-02 19:00                         Mölndal BK - Örebro SK Bandy  

2016-03-02 19:00                         Derby Linköping BK - Åby/Tjureda IF  

2016-03-04 19:00                         Örebro SK Bandy - Mölndal BK   

2016-03-04 19:00                        Åby/Tjureda IF - Derby Linköping BK  

2016-03-06 16:00                        Derby Linköping BK - Mölndal BK  

2016-03-06 16:00                        Åby/Tjureda IF - Örebro SK Bandy  

2016-03-10 19:00                        Örebro SK Bandy - Derby Linköping BK  

2016-03-10 19:00                         Mölndal BK - Åby/Tjureda IF

 


Korrigerat spelprogram

 


2016-02-26 19:00 Åby/Tjureda IF - Mölndal BK  
2016-02-26 19:00 Derby Linköping BK - Örebro SK Bandy  
2016-02-28 00:00 Örebro SK Bandy - Åby/Tjureda IF  
2016-02-28 00:00 Mölndal BK - Derby Linköping BK  
2016-03-02 19:00 Mölndal BK - Örebro SK Bandy  
2016-03-02 19:00 Derby Linköping BK - Åby/Tjureda IF  
2016-03-04 19:00 Örebro SK Bandy - Mölndal BK  
2016-03-04 19:00 Åby/Tjureda IF - Derby Linköping BK  
2016-03-06 00:00 Derby Linköping BK - Mölndal BK  
2016-03-06 00:00 Åby/Tjureda IF - Örebro SK Bandy  
2016-03-10 19:00 Örebro SK Bandy - Derby Linköping BK  
2016-03-10 19:00 Mölndal BK - Åby/Tjureda IF

 

Av bandystars - 21 februari 2016 12:50

Tabell

PlacLagMatcherVinsterOavgjordaFörluster+-DiffPoäng
1Åby/Tjureda IF141310119289127
2Åtvidabergs BK14121176413525
3Målilla GoIF Bandy1490568462218
4BK Bore145276875-712
5Månsarps IF145095592-3710
6Malmbäcks IF144196388-259
7IF Stjärnan142394889-417
8Tjust Bandy1420125593-384

Presentation


Bandystars en supporter långbortistan som följer sina stjärnor från sin position andra sidan det småländska höglandet och ibland så möts de uppe på platån när bortamatchen är närmare en hemmamatch.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bandy div 1

Besöksstatistik

Bandy div 2 + övrig bandy

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards