Direktlänk till inlägg 25 februari 2018

Målilla Fredrik ”Fidde” Johansson lägger ner sin karriären

Av bandystars - 25 februari 2018 08:58

Fredrik ”Fidde” Johansson lägger ner karriären – meddelade lagkamraterna direkt efter sista matchen Detta skriver husorganet och Ossian Mathiasson 

 

Målilla Bandy får räkna bort en av sina mest rutinerade spelare till nästa säsong. Fredrik ”Fidde” Johansson lägger ner karriären för gott.
– Så blir det. Jag har fattat mitt beslut, säger han.

Han kom till Målilla Bandy inför säsongen 2015/2016 efter att ha spelat elitbandy i 14 säsonger, fördelat på sju med Vetlanda BK i elitserien och sju med Nässjö IF i allsvenskan. 

Det blev över 100 elitseriematcher med Vetlanda och ungefär 150 allsvenska matcher under den perioden.

"Många faktorer spelar in"

I Målilla har han spelat i tre säsonger och gjort ungefär 60 matcher. Nu väljer ”Fidde” att lägga av med bandyn helt och hållet.

– Ja, min karriär kommer läggas ner. Det är bestämt så. Det är många faktorer som spelar in, jag känner inte att jag hinner och vill vara hemma mer hos familjen. Jag har haft problem med en höft hela vintern och den har jag inte lust att rehaba för att kunna spela bandy, säger Fredrik Johansson.

Känslosamt i omklädningsrummet

Han meddelade sitt beslut i omklädningsrummet efter gårdagens förlustmatch (6–8) mot Jönköping och det blev en känslosam stund.

– För mig blev det väldigt känslosamt. Man har levt med bandyn hela livet egentligen, det är tufft när man tänker på det. Ibland tycker man att det har varit skönt att säsongen är slut. Nu är det slut för alltid. Det man kommer sakna är snacket i omklädningsrummet, säger han.

När fattade du ditt beslut?

– När serien i stort sett drog igång så kände jag att man har tappat suget men jag fullföljer alltid något som man har kommit överens om. Jag var inte beredd på hur det skulle kännas när jag berättade det för spelarna, det var tufft.

"Bättre att satsa på de unga"

I år har han spelat 20 matcher och svarat för 24 poäng (7+17) för ”Lodjuren”.

Hur vill du summera dina tre år i Målilla?

– Jag klev ner en division för att jag ville ha mer tid med familjen. Det är inte samma sak att spela division 1 som att spela elitserien eller allsvenskan. Man får sänka ambitionsnivån och det har jag gjort, jag har inte haft samma känsla som jag hade under elitkarriären. Då tycker inte jag att det är kul, då är det bättre att satsa på de unga killarna, säger han.

Skulle det bli kris i Målilla under nästa säsong så stänger han inte dörren för att hjälpa till. 

– Jag kommer inte spela i någon annan division 1-klubb än Målilla. Får de kris under säsongen så kan man vara med och göra någon match men vi får se. 

 

Ossian Mathiasson

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bandystars - 14 december 2023 07:07

Så vill bandyn nå ut i Borås utsatta områden: ”Har aldrig stängt ute någon” En miljon kronor i månaden. Så mycket betalar Borås stad för isbanan på Boda. – Det pratas mycket om besparingar. Men det räcker att vi vart tredje år f...

Av bandystars - 9 november 2023 13:18

Elitserien och Bandyallsvenskan herrar är igång. Bandyallsvenskan damer och div 1 serierna startar på lördag och söndag  Elitserien Herr 23/24 Elitserien Dam 23/24 Bandyallsvenskan Herr 23/24 Bandyallsvenskan Dam 23/24 Division 1 23/24...

Av bandystars - 2 november 2023 18:40

Polisen inför väskförbud vid vissa arrangemang - så påverkas svensk bandy Med anledning av den förhöjda terrornivån har polismyndigheten beslutat att införa väskförbud vid större offentliga arrangemang.   Svenska Bandyförbundets bedömning är att...

Av bandystars - 25 oktober 2023 10:02


Bandypuls är en sajt om bandy. Vår bevakning har inga geografiska gränser och Bandypuls finns som sajt, app, i nyhetsbrev och sociala medier.   ...

Av bandystars - 25 oktober 2023 09:56


Så ser du Elitserien 23/24 Via denna länk hittar du också andra kanaler    ...

Presentation


Bandystars en supporter långbortistan som följer sina stjärnor från sin position andra sidan det småländska höglandet och ibland så möts de uppe på platån när bortamatchen är närmare en hemmamatch.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bandy div 1

Besöksstatistik

Bandy div 2 + övrig bandy

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards