Efter säsongen 2013/2014 lade Kristian Weineholm, som nu har hunnit bli 36 år, skridskorna på hyllan.

– Jag kände mig rätt färdig med bandyn efter 20 år med försäsong och allting, säger Weineholm.

– Man kan säga att jag har varit ledig i två år. Det har varit skönt. Jag har kunnat träna det jag vill, när jag vill, och när jag inte ville så kunde jag strunta i att träna.

– Samtidigt är jag rätt rastlös av mig. Jag har hållit igång hyfsat och har inte lagt på mig några kilo alls.

Fick samtal

Kristian Weineholm blev förvånad när Tjust Bandy ringde och ville ha tillbaka honom i laget.

– Jag bestämde mig för att träna några veckor och känna om motivationen fanns där. Det gjorde den, det var roligt och nu känns det väldigt spännande inför vad som komma skall. Jag är ganska lättränad. Tjust Bandy känns som hemma för mig, säger Kristian.

Han vittnar om ett Tjust Bandy som har bytt skepnad sedan han senast var i klubben.

– Det är inte lika många som pendlar nu. Det är mer hemvävt. Vi har många unga, lovande spelare på väg uppåt som kommer bli duktiga spelare. Det är roligt att följa deras utveckling och förhoppningsvis vara en god förebild.

Kan lära sig ryska

Däremot är det fler ryssar nu än när han var i Tjust senast.

– Jag hamnade mellan två ryssar i omklädningsrummet. Så lär jag mig inte ryska i vinter så lär jag aldrig göra det, säger Kristian och skrattar.

Kristian Weineholm är lite av en kameleont på isen. Han har under årens lopp spelat på alla positioner – utom målvakt.

– Vi får se var jag placeras när serien drar igång. Jag är flexibel, men känner mig ganska bekväm med en defensiv mittfältsroll. Med min ålder passar det mig bra, jag har överblick och kan styra spelet därifrån, säger Weineholm.

Kristian bor utanför Linköping och kommer att åka till träningar och matcher ihop med målvakten Daniel Wärn.

Vad är en rimlig målsättning placeringsmässigt i tabellen för Tjust Bandys del i vinter?

– Personligen tror jag på någonstans i mitten. Vi kommer att göra både riktigt bra insatser och få ordentligt med pisk i vissa matcher. Vi började inte försäsongen speciellt bra, men har tagit kliv framåt hela tiden.