Alla inlägg den 6 januari 2014

Av bandystars - 6 januari 2014 21:09

Råslätt IP Stjärnans Golgata:

Om jag i min fantasi lite ironisk trodde jag skulle få se meteoriter och stjärnor förväntade jag mig inte ett meteoritnedslag och stjärnfallsregn. Men detta var vad jag och min son fick uppleva.
Jag har terroriserat min familj i flera år med mitt bandyintresse här hemmavid och skryter över mina Stjärnor. Nu hade jag övertygat en av mina söner att följa med och titta på en riktig bandymach hans första riktiga bandymatch. Vi är ju lite svältfödda på denna sida av avsaknad av riktig bandy så två av hans barn får spela innebandy istället vilket inte är att förakta för det är viktigt ungdomar dels har en fritids sysselsättning och rör på sig.
Jag hade förvarnat honom att det kan vara busväder fast det var 3 + blåste det en motvind så han bultat på sig rejält. Vi möts av chaffisen Roland som hälsade oss välkomna och en sol lyser upp Råslätt IP framför oss.
Som vanligt på Råslätt IP så är det fart och fläkt innan Stjärnorna får ändra isen. Den fria åkningen ligger som regel väldigt tajt inpå matcherna blev det inte mycket uppvärmning för våra Stjärnor på isen innan för ismaskinen skulle hinna köra två gånger innan matchstarten. När sen äntligen matchen kom igång då gick solen i moln och dessutom fick stjärnorna börja med motvind.
Men vi två stars förlåt tre Anders var där också kände ingen större oro av detta, match skulle bli en transportsträcka upp till tredjeplatsen i tabellen.  
Stjärnan inledde också med att pressa Månsarp hem på sin planhalva kan ni nästan se matchbilden framför er 10 man parkera sig på två led framför en målvakt. Försök åka igenom den eller floppa ett nystan. Nästan i praktiken omöjligt. Månsarp hade bestämt sig inte en ”jävel” över bron här kommer.
Till slut lyckades dock Jakob få bollen med sig på sin kant lägger en passning till Ivan och det kändes som en förlösning i 9:e min sätter 1 – 0.
Om jag inte sen missminer mig så tog det 17 min för Månsarp att över huvud taget ta sig över mittlinjen fick de denna chans på en kontring som resultera i ett frislag och Stjärnans målvakt dagen till ära vaktades av Martin fick försvarsmuren att ställa sig perfekt för skottet från Månsarpspelare gick till höger (från mitt hål) om muren och där stod Martin och plocka nystandet klockrent i näven.
Månsarp fortsätter att försvara sig med tvåfrontförsvar var det en befrielse när Andrej i 20 min får fram en kalaspassning till Ivan som sätter 2 – 0.
Det kanske finns de i våra stjärnor som tyckte det var fullspel och domaren partisk vill jag ändå inte hålla med om detta i så fall. Månsarp åker på en utvisning i 28 min är det de som börja stick upp ändå och när Martin i målet förvisso kastar sig efter nystandet även fäller spelare var det inte mycket att säga och Månsarp får en straff och reducera till 1 – 2.
Trotts att Stjärnan pressar försvara sig Månsarp och väntar bara på att Stjärnorna går bort sig åker Månsarp på ännu en utvisning och nu tänkte vi nu skall för sjutton gubbar Stjärnorna ta sig igen. Istället är det Månsarp som tar sig igen på kanten och där tre stjärnor fullständigt är ”borta med (mot)vinden” och agera lamt och tamt nere vid kortlinjen i ett försök att avväpna en spelare lyckas han få in nystandet framför målet då säger det ”pang i bygget” och det är kvitterat 2 – 2.
Okey motvind och bollen nästan stannade i luften isen var inte den bästa i slutet av första halvlek men ett flertal Stjärnor lyste inte utan uppgivna efter tappra anfallsförsök blivit avväpnade hängde med huvuden. Dessutom när det sen bjuds på chans då är det stolpe ut och står det sen en stjärna som skall ta returen skjuter i luften då blir det inga mål.
Sonen som var med hade nu börjat fatta lite i vad det är som händer där ute på isen och började se nystandet färd var inte precis imponerad av spelet i första. Spela mot ett lag som bara försöker försvara sig är inte kul bandy.
Andra halvlek.
Nu förväntade vi oss att Stjärnorna som är det bättre laget med tekniken och fysiken skall börja köra över Månsarp. Dessutom så blev det medvind. Då kom nästa kalldusch han däruppe börja gråta och detta släkte Stjärnoffensiven. När sen matchklockan visar 52 minuter får Månsarp en hörna och den förvaltar de perfekt och tar ledningen i matchen 3 – 2.
Ursäkta mig från min horisont vid sidan om det kändes faktiskt lite rättvist. Motivationen ibland visa Stjärnor den fanns där inte idag bädda för kontringar och fasta situationer utnyttjas.
Vindrutebandy fortsatte anfall på anfall sluta med att Stjärnorna får vända hem på nytt lyckas till slut Sebastian få in nystandet till Valerey som kvittera i 60: min till 3 – 3
Hoppet i oss stars tänds och det är förvisso Stjärnorna som kommer närmast målet och skotten mot mål stoppas allt som ofta med att de resultera i en hörna istället. Notera 13 hörnor för Stjärnan 2 för Månsarp och ursäkta mig var det för varianter somliga försökte sig på.  Att det kan vara svårt att få den där kanonträffen är förvisso svårt och ursäktande, men några verkade tro det var träningspass så det var övning och testar jag menar testa hörnvarianter utan någon gnista i.
Sista kvarten och nu tänkte jag nu blir det åka av och Månsarp backa väl hem inte sjutton gjorde de detta de hade vittring på att vi kan plocka 2 poäng och skapa rubriker i mediorna och i 77: min pang så stod det 4 – 3.
Nu trodde jag att Folkesson tar en timeout för nu är goda råd dyra, fick vi vänta på denna timeout till 86 min. Var de där goda råden bestod av vet jag inte, men jag hörde dock Månsarp pepprar sitt folk att nu tar vi dom, backa hem, försvara, och kontra när de går bort sig. Mycket riktigt det är vad som händer Stjärnorna försöker i ett flertal anfall tyvärr somliga egoistiska uppåkningar passningarna kommer försent ibland så kommer nystandet framför klubban men blicken är någon annanstans. Blir det Månsarp istället som kommer närmast mål när Linus åker ut för fasthållning i 90 min tilldöms Månsarp straff men Martin med en fin benparad klarar var det ändå kört och Stjärnorna har återigen underpresterat på Råslätt IP när jag varit närvarande.
Om Stjärnorna tagit ut segern i förskott verkligen underpresterade eller var det Månsarp som med skickligt och list lyckades överlista Stjärnorna om detta mer är förklaringen var det ännu en gång jag fick se mitt lag åka från isen med skänkta huvuden.
Om jag lyckats frälsa min son att bli bandy fans och en stars tvivlar jag på då han pratade om att det finns väl bandy på närmare håll att titta på så honom lär jag inte få med på bortamatcher tror jag när Stjärnan spela. Dessutom så konstatera jag att jag kanske borde hålla mig borta från denna arena för där får jag sällan jubla och var glad.

Av bandystars - 6 januari 2014 09:02

"Se, vi går nu upp till Jerusalem, och Människosonen skall bli överlämnad åt översteprästerna och de skriftlärda, och de skall döma honom”
Ännu ett långskott i min bandy betraktelser tänkte jag på när vi nu åker till matchen till Jerusalem som Jönköping kallas för ibland. Vem som överlämna är förstås tvetydigt men Folkesson kommer att överlämna sina lärljungar till ödet där ute på höjden där Råslätt ligger och översteprästerna som vi kan kalla domarna kommer att döma och skipa rättvisa kommer vi skriftlärda sen att döma Stjärnornas prestation.

De som är frånvarande men ändå vill vara närvarande följer matchen här
Själv tänker jag försöka ta mig till Råslätt som traditionen brukar vara när Stjärnorna kommer nästgårds ”ins sian gärdsgården tvärs över gärdet”

Presentation


Bandystars en supporter långbortistan som följer sina stjärnor från sin position andra sidan det småländska höglandet och ibland så möts de uppe på platån när bortamatchen är närmare en hemmamatch.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bandy div 1

Besöksstatistik

Bandy div 2 + övrig bandy

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards