Efter sju säsonger i Sverige har Tjust Bandys Aleksandr Sannikov insett hur viktiga matcherna på annandag jul är för de svenska spelarna.

– Jag hade inte hört talas om hur speciella matcherna på annandagen var innan jag kom till Sverige första gången. Det är helt klart en speciell dag, säger Aleksandr Sannikov.

– Det är en match som det brukar börja pratas om långt innan. Det är mycket mer folk på läktaren än normalt. Första gången jag spelade en match på annandagen blev jag förvånad hur mycket mer publik det var på matchen.

– Det är roliga matcher att spela eftersom du vet att det kommer vara mycket folk på läktaren och oftast möter man ett bra lag. Helt klart tänder man till lite extra, säger Aleksandr.

I Ryssland finns inte samma tradition med att spela matcher på ett speciellt datum eftersom man inte firar jul på samman sätt som i Sverige.

På annandagen väntar Målilla på bortaplan för Tjust Bandy. Förutom att det är länsderby så är det en speciell match för Aleksandr eftersom han spelade sex säsonger i klubben innan han valde att gå till Tjust inför förra säsongen.

– Målilla var min första klubb i Sverige. Jag har bra relationer med flera av spelarna som jag spelade med fortfarande. Därmed är matchen lite speciell för egen del.

Efter två raka förluster har Tjust nu fem raka matcher utan förlust och återfinns på tredje plats i division 1.

Vad är skillnaden jämfört med förra säsongen?

– Nu har vi två bra målvakter. Det betyder oerhört mycket. Förra säsongen fick utespelare ställa sig i målet och det är inte optimalt. Det gjorde att vi släppte in billiga mål, svarar Aleksandr.

För egen del har Aleksandr fått en ny roll den här säsongen. Istället för att husera på mittfältet så har han spelat vänsterhalv så här långt.

– Jag trivs i min roll. Jag får ha mycket boll eftersom våra uppspel går via halvorna. Sedan ska jag försöka hitta mittfältarna eller anfallarna med passningar. Jag får också ta ett större ansvar defensivt. Den nya rollen har varit utvecklande för mig.

Vad krävs för att ni ska besegra Målilla?

– Att vi fortsätter spela som vi har gjort. Sedan har vi tittat på hur Målilla spelar, så håller vi oss bara till vår taktik så ska det kunna gå bra, svarar Aleksandr Sannikov.

Tjust Bandy kommer troligen till spel med samma trupp som vann mot Skirö. Enda frågetecknet finns för Maxin Pyanov som ådrog sig en axelskada.