Att förlora mot Åby/Tjureda är sannerligen inget att skämmas för. Åby har vunnit 17 av säsongens 18 matcher, i övrigt har de en oavgjort match.

Med detta vann de serien i överlägsen stil.

4–8 föll Tjust Bandy med mot Åby under fredagskvällen, sista matchen för säsongen.

– En bra match av oss. 8–4 speglade inte matchbilden, max 6–4 skulle det ha varit, säger Tjustbacken David Walfredsson.

Tjust Bandy blev jumbo förra säsongen. Nu hamnade laget på en tredjeplats i tabellen.

– Det är över förväntan. Speciellt med tanke på vår försäsong där vi inte alls bra bra förutom cupen. Jag är förvånad att vi har gått så starkt, säger David Walfredsson.

Tjust tog ledningen med 1–0, och kvitterade till 2–2 längre fram i matchen. Åby/Tjureda fick jobba för segern.

– De åkte aldrig igenom oss. Deras mål var på frislag, hörnor och en del onödiga mål som vi släppte in. Men det är så mot så här pass bra lag, man straffas på ett helt annat sätt när man gör små misstag, säger Walfredsson som hyllar juniorerna som var med i matchen.

– De gjorde det riktigt bra. Det var kul att se.

Tjust har haft en god utveckling under den här säsongen.

– "X:et" (Stefan Erixon) sa det efter matchen. Att han har märkt stor skillnad på oss från då att han anslöt. Vi har fler spelare involverade i spelet, säger David.

Spelar du vidare nästa säsong?

– Det låter jag vara osagt tills vidare. Jag spelade de två sista matcherna med bedövningsspruta för att kunna åka skridskor. Jag vill få bukt med det om jag ska spela.

Målskyttar, Tjust: Maxim Pyanov 3, Stanislav Klyushanov.