Direktlänk till inlägg 22 december 2018

Eldsjälen i Målilla

Av bandystars - 22 december 2018 14:17

Målilla har delat en artikel från Oskarshamns tidning som är intressant även om vi inte är från Målilla vet vi att varje förening har sina eldsjälar och dessa skall vi tacka och uppmärksamma är det roligt att husorganen gör detta 


Oskarshamns-Tidningen

 
Tomas Karlsson är en eldsjäl i både Målilla Bandy, Målilla fotboll och Dackarna speedway. 
NY ARTIKELSERIE: ELDSJÄLEN

Karlsson: ”Vi småklubbar måste visa framfötterna med sådana här saker”

Materialare i både fotboll och bandy. Funktionär inom speedwayen.
Tomas Karlsson lägger extremt många ideella timmar på idrottslivet i Målilla.
– Jag får så oerhört mycket tillbaka.
 
MÅLILLA
Det spelar knappast roll vilken klubb det är. Oftast säger de alla samma sak. Det är svårt att få folk att engagera sig. Svårt att få folk att hjälpa till med olika roller. Eldsjälarna blir färre och de ideella timmarna allt svårare att fylla då folk inte har tid. Tomas Karlsson borde kanske åka runt och berätta och inspirera om sin kärlek till föreningslivet. Hur det är så självklart att lägga ner alla dessa timmar. Hur han anser att det ger honom så oerhört mycket.
– Jag tycker alltid jag fått så mycket tillbaka. Det blir så himla lätt när jag känner att jobbet jag gör uppskattas, säger Tomas Karlsson.
Vi träffas på Målfabriken i Målilla. Det är navet i Målilla GoIF:s verksamhet som innefattar både bandy och fotboll. Jag anländer efter 18.00, då har Tomas redan varit på plats i omkring 45 minuter, men det är fortfarande dryga timmen tills laget går på is.
– En vanlig kväll blir det väl 17.30–22.00, ungefär. Jag hatar att jäkta, det är skönare att gå och lalla lite och kunna ta en kopp kaffe. Det är många av spelarna som trillar in i god tid innan träningen också. Vi hinner snacka om det mesta och tugget i omklädningsrummet är ju något jag uppskattar.
När jag frågar folk i föreningen om Tomas betydelse så beskrivs han med ord som ”klubbens viktigaste person”, ”han ställer alltid upp” och en glädjespridare som gör mer än vad han behöver.
– Jag har hållit på i 24 år. Jag tror det var när jag gick i högstadiet som brorsan (Mikael Karlsson, tidigare lagledare i Dackarna) sa till mig att jag inte skulle ligga och slappa hemma utan hjälpa till i föreningen. Sedan har jag inte kunnat hålla mig härifrån.
 
Han betonar återigen att han verkligen känner sig uppskattad.
– Det är många spelare som kommit utifrån, som spelat på högre nivå, som berömt servicen och tycker det varit jättebra här. Jag har fått höra att ”dig kan man alltid lita på” och det är klart att sådant värmer och det blir en morot. Vi småklubbar måste visa framfötterna med sådana här saker, det är inte så lätt för oss att värva.
Det är bandyn som ligger honom varmast om hjärtat. Under sina 24 år har han fått vara med om både eufori och smärtsamma nederlag. Om kval till elitserien i början på 2000-talet till att i dag vara ett mittengäng i division 1.
– Klart att det är roligt när det går bra. Den här säsongen blir det kanske en liten mellansäsong, säger Karlsson och minns tillbaka på den tiden när laget var snubblande nära elitserien.
– Det tog lite mer tid då. Det var fler träningar och matcher oftast både onsdag och lördag. Det var längre resor också, chefen jag hade då var inte så glad på mig, det hände väl att jag var lite trött på jobbet, haha.
 
De två senaste säsongerna har han dock fått dispens att inte behöva närvara under matcherna. Före och efter är han med. Men under matcherna står han i Målilla Bandys supporterklubb, Happy Clappers.
– Vi är ett gäng som försöker gapa och hålla igång så gott det går. Förut var vi ett bra gäng, men nu är det bara ett fåtal kvar. Förr var det arrangerade bussresor till alla bortamatcher, nu försöker vi få till det så ofta som möjligt.
Den egna spelarkarriären sträckte sig upp i seniorålder i både bandy och fotboll. Men det blev bara b-lagsspel.
– Jag var bättre i fotboll, där spelade jag i Smålandslaget som ungdom, men det blev aldrig något av mig ändå.
Även om det var i fotbollen han själv var bättre så är det bandyn, utan att han egentligen kan motivera det, som ligger honom varmast om hjärtat.
24 raka materiaalrår inom bandyn talar väl sitt tydliga språk. I fotbollen har det varit uppehåll i perioder. Bland annat 2015 och 2016 – då var han med och jobbade fram en golfbana i Kongsvinger till att bli utsedd till årets bästa golfbana i Norge.
– Det blev varken fotboll eller speedway de åren. Jag hade tidigare varit greenkeeper hos min morbror på två golfbanor under min semester. Så dök chansen upp att åka med min morbror och en annan jag kände och säsongsarbeta i Norge. Jag sa upp mig från mitt jobb och åkte dit. Det var skitkul.
 
Det mesta i hans liv kretsar kring idrott. Är det inte genom att hjälpa till i föreningslivet i Målilla så är det ofta framför tv:n. Favoritlaget är Djurgården, han missar ogärna en match varken i hockey eller fotboll.
– Men mina materialarsysslor går först. Är det match samma kväll som träning så är det träningen som gäller.
 
Så ett Stockholmsderby i fotbollen får stå tillbaka för materialandet?
– Jaja, absolut, har man lovat att ställa upp så håller man det. Sådant är viktigt för mig.
Det är sådan han är, Tomas Karlsson. Han sköter sina uppdrag till punkt och pricka. Att han är anpassningsbar och ställer upp där det behövs vittnar inte minst hans engagemang i Dackarna om.
– Jag har kört vattenbil, traktorer, varit kurvvakt, startassisten, ja lite allt möjligt. De senaste åren har jag hjälpt till lite i vip-avdelningen. Det har varit att ta hand om disk och sådant. Utöver elitseriematcherna blir det mycket kring GP-tävlingen och ibland åker jag ut på träningar också.
Han beskriver arbetet i alla föreningarna som familjärt och det är lätt att förstå att han har en stark relation till föreningarna.
– Just nu känns det inte lockande att jobba i någon annan förening. Det skulle vara högre upp i divisionerna i så fall.
 
Så ett heltidsjobb som materialare skulle locka?
– Ja, absolut, det skulle de göra. IK Oskarshamn sökte ju materialare för något år sedan, då hade jag lite funderingar. Samtidigt trivs jag så bra med mitt jobb på Glamox så jag vill inte lämna det i första taget.
FAKTA

Tomas Karlsson

Ålder: 39 år.
Bor: Lägenhet i Målilla (500 meter från Venhagsvallen).
Familj: Singel.
Gör: Montör på Glamox.
Läser: ”Helst inte”.
Sociala medier: Har Facebook, Twitter och Instagram.
Äter helst: Kebabpizza.
Dricker helst: Öl.
Antal kaffekoppar under en dag: ”Utan träning blir det nog fem-sex stycken, men när jag är här nere blir det nog tre-fyra till. Så det kan bli tvåsiffrigt under en dag”.
Ser på tv: ”Sport, det är nästan bara det, faktiskt.”
Förebild: ”Jag har ingen sådär direkt”
Bästa spelare du har haft i laget: ”Tomas Nyman. Jag minns när han kom, han kom direkt från Vetlanda, och det syntes direkt att han var på ett par nivåer över det vi var vana vid. Det var ”wow” första träningen. Han var en fantastiskt person, både som spelare och sedan när han var tränare, han gnällde aldrig.”
Spelare som gjort störst intryck på dig: ”Det måste vara några av de ryska vännerna i bandyn. Det har varit många speciella under alla åren. Det är ingen enskild som etsat sig fast, men det har varit så många upplevelser med dem genom åren. Dels de som gjort spektakulära mål och dribblingar på isen och dels de som haft äventyr utanför isen. I speedwayen måste jag nämna Hans Andersen efter alla år. Jag blev oerhört glad när han värvades tillbaka inför 2018. Nu är det ju trist att snittet ställde till det för kommande säsong. I fotbollen är Stefan Lind en speciell spelare, han var en riktig vinnarskalle.
Vad gör du en ledig dag: ”Då gillar jag att bara ta det lugnt och inte göra någonting. I bland åker jag bort till Målfabriken, det finns alltid något att göra här. Det är så roligt så jag har svårt att hålla mig borta.”
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bandystars - 14 december 2023 07:07

Så vill bandyn nå ut i Borås utsatta områden: ”Har aldrig stängt ute någon” En miljon kronor i månaden. Så mycket betalar Borås stad för isbanan på Boda. – Det pratas mycket om besparingar. Men det räcker att vi vart tredje år f...

Av bandystars - 9 november 2023 13:18

Elitserien och Bandyallsvenskan herrar är igång. Bandyallsvenskan damer och div 1 serierna startar på lördag och söndag  Elitserien Herr 23/24 Elitserien Dam 23/24 Bandyallsvenskan Herr 23/24 Bandyallsvenskan Dam 23/24 Division 1 23/24...

Av bandystars - 2 november 2023 18:40

Polisen inför väskförbud vid vissa arrangemang - så påverkas svensk bandy Med anledning av den förhöjda terrornivån har polismyndigheten beslutat att införa väskförbud vid större offentliga arrangemang.   Svenska Bandyförbundets bedömning är att...

Av bandystars - 25 oktober 2023 10:02


Bandypuls är en sajt om bandy. Vår bevakning har inga geografiska gränser och Bandypuls finns som sajt, app, i nyhetsbrev och sociala medier.   ...

Av bandystars - 25 oktober 2023 09:56


Så ser du Elitserien 23/24 Via denna länk hittar du också andra kanaler    ...

Presentation


Bandystars en supporter långbortistan som följer sina stjärnor från sin position andra sidan det småländska höglandet och ibland så möts de uppe på platån när bortamatchen är närmare en hemmamatch.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bandy div 1

Besöksstatistik

Bandy div 2 + övrig bandy

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards