Alla inlägg den 2 maj 2016

Av bandystars - 2 maj 2016 05:15

5 nya spelare det är att slå på stort på en gång när Malmbäck värva fem tunga värvningsbomb detta skriver Smålands dagblad

 

Peter Hallenborg, Björn Rothén, Richard Solebris Andersson, Martin Carlsson och Andreas Löfving har skrivit på för Malmbäck till den kommande säsongen. Foto: Fredrik Johansson

 

Bandy Här är vad som kan vara division 1–bandyns stora värvningsbomb.

Fem tidigare NIF–profiler är klara för spel i Malmbäck till nästa säsong.

– Med det här spelarmaterialet så tillför vi en hel del rutin, säger sportchefen Victor Strand.

 

Malmbäcks IF kvalade mot allsvenskan för två säsonger sedan men lyckades inte ta klivet upp den gången. Nu gör klubben ett nytt försök att nå samma höjder igen.

 

Under torsdagskvällen blev tidigare NIF–spelarna Peter Hallenborg, Richard Solebris Andersson, Martin Carlsson, Björn Rothén och Andreas Löfving (tidigare Persson) klara för spel i den gula tröjan.

 

– Det ska bli kul att få lira ihop igen, säger nyförvärven som har alla har spelat tillsammans tidigare.

 

Bakom värvningarna ligger till stor del Malmbäcks målkung Victor Strand. 25–åringen har tagit sig an sportchefsrollen den här säsongen och då dröjde det inte länge innan han fick med polarna på resan.

 

– Vi umgås ju privat allihop så det är lite så snacket har gått. Jag kanske har tjatat hål i huvudet på dem men jag tror att de tycker det ska bli rätt roligt också, säger Strand och får medhåll av Peter Hallenborg.

 

– Jag tror inte jag hade spelat om inte det här gänget hade suttit här också, säger han.

 

Hallenborg gör därmed comeback efter ett års frånvaro från bandyn. Den tidigare NIF–försvararen tvingades lägga skridkorna på hyllan i fjol på grund av en fotskada.

 

För spel i division 1 räknar han dock med att foten ska hålla.

 

– Klart man är sugen på att spela igen så vi gör ett försök i alla fall. Vi får se om fötterna håller, det vet jag ju inte förrän jag är i skridskorna. Med inlines och kängor känner jag ingenting men i skridskorna blir det ju ett annat tryck, säger han.

 

Hallenborg har tillsammans med Carlsson och Solebris Andersson erfarenhet från att kvala mot elitserien. Med såna meriter ökar förstås förväntningarna på Malmbäck.

 

Men att klubben kan segla upp som en favorit på förhand ser målvakten Solebris Andersson enbart som något positivt.

 

– Förväntningar är bra och det måste man ha på sig tycker jag. Annars har man inget direkt att spela för. Men det gäller att vi är ödmjuka inför uppgiften och inte svävar iväg. Det är inte bara vi som sitter här som ska göra det utan vi är ett helt lag, säger han.

 

Björn Rothén och Andreas Löfving har också ett förflutet i NIF men kommer närmast från spel i division 1. Rothén spelade i Målilla den gångna säsongen och Löfving lirade i Malmbäck för några år sedan innan skador satte stopp för fortsatt spel.

 

– Jag ska vara med och träna igen så får vi se hur det känns, säger Löfving hoppfullt om en comeback.

 

Någon uttalad målsättning att nå allsvenskan finns inte i dagsläget.

 

Men nyförvärven sticker inte under stolen med att de spelar i Malmbäck av två anledningar; Att ha roligt tillsammans och vinna matcher.

 

– Klart vi spelar för att det kul men vi kommer ju inte hit för att lalla. Jag är i alla fall sån att ska jag spela så spelar jag fullt ut. Det tar så mycket tid ändå och då ska man göra något bra av det, säger Hallenborg.

 

– En stor grund till att lyckas är ju att ha kul också. Jag tror att vi kommer bidra med både rutin och glädje, fyller Martin Carlsson i.

 

Anders Bergström är kvar som tränare i klubben och i övrigt är stora delar av fjolårets trupp intakt.

Presentation


Bandystars en supporter långbortistan som följer sina stjärnor från sin position andra sidan det småländska höglandet och ibland så möts de uppe på platån när bortamatchen är närmare en hemmamatch.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bandy div 1

Besöksstatistik

Bandy div 2 + övrig bandy

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards