Den kvicke offensive Ivarsson bor i Åtvidaberg och har hela tiden pendlat till träningar och matcher. Han har inte haft några problem med det, fram till att han fick barn.

I februari i år blev han pappa för andra gången, något som gjorde att han inte kunde medverka på någon träning mer efter det.

– Det tar ju sin tid att pendla. Och jag vill inte lämna Malin (sambon) hemma ensam med båda barnen, medan jag själv jobbar till 17, åker iväg till träning 17:45 och inte är hemma för 22. Det är inte hållbart, säger Hampus Ivarsson.

– Och när jag är ledig på helgerna, så är det nästan alltid match. Jag har ju valt att skaffa barn, och då vill jag kunna umgås med dem.

26-årige Hampus har alltid trivs bra i Tjust Bandy, inte minst med övriga spelare och ledare runt laget. Det är en faktor som gjort att han har förblivit klubben trogen och inte börjat spela för Åtvidabergs BK i orten han är bosatt på.

Inför förra säsongen skrev Hampus på ett kontrakt över 1+1 år. Han vill dock säga upp det nu.

– Jag vill inte vara bunden vid ett kontrakt som jag kanske inte kan fullfölja, säger Hampus Ivarsson.

Ivarsson tränade häromdagen med Åtvidaberg, och ÅBK ser gärna att han spelar med dem nästa säsong. Tjust Bandy vill också ha kvar Hampus.

Det är dessa två alternativ – eller att lägga av – som är aktuella för Hampus.

– Jag kommer att tänka över det här noggrant och bestämma mig sent. Det blir nog till sensommaren jag har fattat ett slutgiltigt beslut, säger Hampus Ivarsson.