Direktlänk till inlägg 20 november 2015

Stjärnans stjärna redo att leverera i år igen

Av bandystars - 20 november 2015 19:32

Han har varit Stjärnans stjärna i snart tio år och är på väg att bli mer svensk än rysk.

   

Valeri Savichev har dominerat på Stjärnan bandys mittfält i snart ett decennium. I år är han en av nyckelspelarna för att laget ska kunna vara ett topplag i vinter

 

– Jag tror aldrig jag kommer flytta tillbaka, säger Valeri Savichev.

 

Sporten träffar Valeri Savichev inför en träning bara några dagar innan seriepremiären skulle ha spelats, om den inte hade flyttats fram.

 

– Det känns som att det är vår, säger Savichev när vi traskar från ishallen ner till Stjärnans omklädningsrum nere vid Arena Oskarshamn, mellan ishallen och bandybanan.

 

Den 41-årige ryssen är redo för sin tionde raka säsong i Stjärnan. Hans betydelse för laget är lätt att förstå när jag frågar eldsjälen, sportchefen Pelle Folkesson.

 

– Han betyder givetvis mycket med sin rutin och erfarenhet. Han är dessutom extra viktig som lite av en extrapappa för de unga ryska killarna vi har i laget. Det är jätteviktigt för oss. Han har i princip varit vår bästa spelare under tio år han varit här. Han är enormt viktig framför allt i offensiven. Otroligt duktig med boll, han tappar den nästan aldrig, han är en bra skytt och gör mycket mål som mittfältare, säger Folkesson.

 

Han tränar en hel del för att hålla kroppen i trim och har under sina tio år i klubben bara missat en match.

 

– Jag springer en del och sedan tränar jag en del hemma på balkongen. Vaktmästarna i ishallen är snälla också, jag brukar få åka lite skridskor när de har hockeyskola på sommaren, säger Savichev som dock haft skadeproblem under karriären.

 

– Ett knä gick sönder när jag var 23 år och det andra när jag var 29 år. Jag har opererat korsbandet här, säger han och pekar på sitt högra knä.

 

Du har spelat bandy i många år - är det fortfarande lika kul?

 

– Det är tufft när vi får träna sent på kvällar i ishallen och vi inte kan träna på stor is. Man skulle önska att det fanns en isyta till. Bandy är inte så stort här så jag förstår om man inte kan bygga en bandyhall, men en isrink till, av den billigaste varianten hade varit väldigt bra.

 

Flera klubbar har jagat honom, men han går alltså in på sin tionde säsong i Stjärnan. Och han ser sin framtid i Sverige.

 

– Man kan väl säga att jag är både rysk och svensk nu. Jag tror aldrig jag kommer flytta tillbaka till Ryssland. Vi är där ett par veckor varje år, men båda mina barn är födda i Västervik. Jag bodde i Påskallavik i nästan sju år och för tre år sedan köpte vi en lägenhet i Oskarshamn. Vi trivs bra.

 

Förra året föll ni i kvalet till allsvenskan - vad tror du om era chanser i år?

 

– Jag har inte så bra koll på de andra lagen, men vi ska försöka vinna varje match. Vi har ett bra lag på papperet, men det gället att få allting på plats också. Jag hoppas vi ska slåss i toppen av serien.

 

Savichev var med under åren när Stjärnan spelade i allsvenskan. Då var det betydligt mer folk än det varit senaste åren och han medger att han kan sakna det.

 

– Ja, det var kul med mer publik, men Oskarshamn är en hockeystad.

 

Saknar du hejarklacken Star Support som höll i gång på matcherna förut?

 

– Ja, det gillade jag. Jag bodde i närheten av flera av de killarna i Påskallavik. Men de har ju vuxit upp och skaffat familjer nu och blivit lite lugnare. Oj, oj, oj, jag kommer ihåg en match när vi skulle spela i Karlstad. De satt och föreberedde sig, de skulle åka minibuss och de förde sådant liv så jag kunde inte sova på natten, haha. Nu är det nästan bara i Målilla som det är mycket publik. Det finns lite bandykultur där.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bandystars - 14 december 2023 07:07

Så vill bandyn nå ut i Borås utsatta områden: ”Har aldrig stängt ute någon” En miljon kronor i månaden. Så mycket betalar Borås stad för isbanan på Boda. – Det pratas mycket om besparingar. Men det räcker att vi vart tredje år f...

Av bandystars - 9 november 2023 13:18

Elitserien och Bandyallsvenskan herrar är igång. Bandyallsvenskan damer och div 1 serierna startar på lördag och söndag  Elitserien Herr 23/24 Elitserien Dam 23/24 Bandyallsvenskan Herr 23/24 Bandyallsvenskan Dam 23/24 Division 1 23/24...

Av bandystars - 2 november 2023 18:40

Polisen inför väskförbud vid vissa arrangemang - så påverkas svensk bandy Med anledning av den förhöjda terrornivån har polismyndigheten beslutat att införa väskförbud vid större offentliga arrangemang.   Svenska Bandyförbundets bedömning är att...

Av bandystars - 25 oktober 2023 10:02


Bandypuls är en sajt om bandy. Vår bevakning har inga geografiska gränser och Bandypuls finns som sajt, app, i nyhetsbrev och sociala medier.   ...

Av bandystars - 25 oktober 2023 09:56


Så ser du Elitserien 23/24 Via denna länk hittar du också andra kanaler    ...

Presentation


Bandystars en supporter långbortistan som följer sina stjärnor från sin position andra sidan det småländska höglandet och ibland så möts de uppe på platån när bortamatchen är närmare en hemmamatch.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bandy div 1

Besöksstatistik

Bandy div 2 + övrig bandy

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards