Alla inlägg den 9 september 2015

Av bandystars - 9 september 2015 16:21

Alfred Karlsson från Målilla skrivit på för Vetlanda Bandyklubb

Av bandystars - 9 september 2015 06:14

En riktig kulturbärare i Tjust Bandy väljer att lägga skridskorna på hyllan, skriver husorganet

– Egentligen hade jag bestämt mig för att lägga av redan inför förra säsongen, säger Anders Davidsson.

 

Den numera 40-årige Anders Davidsson har varit synonymt med Tjust Bandy under en lång tid. Han gjorde debut i A-laget, hette då Gamleby IF, som 16-åring 1991. Därefter har han varit klubben trogen fram till säsongen 2014/2015 som alltså blev hans sista.

 

– Att jag har representerat sammat klubb hela tiden, det är något jag känner stolthet över, säger Anders Davidsson.

 

En säsong på Tjustvallen i vinter utan Anders Davidsson i en röd tröja kommer att kännas annorlunda. Men Davidsson själv känner att han har fattat det helt rätta beslutet för egen del.

 

– Egentligen hade jag bestämt mig för att lägga av redan inför förra säsongen. Men eftersom så många spelare lämnade, så kände jag att jag ville hjälpa klubben en sista säsong, säger Davidsson.

 

– Just det, att jag hela tiden har varit förberedd på att jag skulle lägga av i det här läget, gör att det inte känns konstigt alls nu. Jag kommer säkert bli lite spelsugen när jag tittar på matcherna, men jag kommer fortfarande vara engagerad i klubben på olika sätt, bland annat som ledare i bandyskolan.

 

Med det stora antalet matcher i Tjust Bandy, har Anders Davidsson givetvis en hel drös med härliga minnesbilder. På rak arm är det inte enkelt att sortera alla, men han lyfter fram ett skönt minne.

 

– När vi hängde kvar i Allsvenskan (2008) efter att vi klarade av sista matchen borta mot GAIS på Ruddalen, säger Anders Davidsson.

 

– Det har även varit roligt att ha varit med på hela resan. I början spelade nästan alla fotboll och bandy, de höll igång året runt. Nu för tiden är det i princip omöjligt att mixa de båda sporterna.

 

Kulturbäraren Davidsson finns längre inte kvar i Tjust Bandy alltså, i stället blir det lite av en rysk invasion då Tjust har värvat den ryska trion Alexander Sannikov (från Målilla), Denis In-Fa-Lin (Stjärnan) och Ivan Ushakov (Bajkal Energy, Ryssland) som alla kommer ha bärande laget i jakten på en topplacering i division 1.

 

Davidsson har spridda tankar kring detta:

 

– Ryska spelare kan ibland spela lite väl mycket för sig själva, samtidigt är det här bra spelare och det verkar finnas en långsiktig plan. Tjust Bandy har alltid haft en bra laganda, det är viktigt att det fortsätter så.

 

– Jag förstår att Tjust agerar så här, det är inte lätt att hitta spetsspelare. Men jag hoppas verkligen att egna talanger, som exempelvis Simon Oscarsson, inte blir hämmade.

Presentation


Bandystars en supporter långbortistan som följer sina stjärnor från sin position andra sidan det småländska höglandet och ibland så möts de uppe på platån när bortamatchen är närmare en hemmamatch.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bandy div 1

Besöksstatistik

Bandy div 2 + övrig bandy

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards