Direktlänk till inlägg 14 juni 2015

Bores skrällvärvning – målmaskin klar

Av bandystars - 14 juni 2015 19:20

Bores skrällvärvning – målmaskin klar. BK Bore spänner musklerna. Skirös målmaskin Daniel ”Glasan” Gustavsson, 31, är klar för Figeholmslaget.

Bandystars skrev om detta tidigare i veckan läs mer om detta i husorganet

 

– Det är en av de största värvningarna i föreningens historia, säger sportchefen Robin Alsparr

De fem senaste säsongerna har Daniel ”Glasan” Gustavsson gjort mäktiga 154 mål i allsvenskan och division 1. Han har vunnit skytteligan i division 1 södra en gång och kommit tvåa tre gånger.

 

På lördagen skrev målmaskinen från Vetlanda – högst överraskande – på för BK Bore från Figeholm.

 

– Ja, det kanske är en överraskning för många, men det blev ju lite rörigt när Skirö drog sig ur allsvenskan. Jag hade tänkt spela kvar, men nu när det blev division 2 var det inte aktuellt, berättar Gustavsson under en presskonferens på lördagseftermiddagen.

 

Han fick konkreta bud från Öjaby, Målilla och Bore.

 

– Öjaby och Bore ringde väldigt mycket. Det stod väl mellan de klubbarna i slutändan.

 

Glasan har svårt att sätta fingret på vad det var som gjorde att han valde att skriva på för Bore.

 

– Framför allt var det nog engagemanget. De visade väldigt tydligt att de ville ha mig. Jag känner knappt till några spelare i laget, men har fått berättat för mig att det är ett gäng sköna gubbar i laget och jag gillar sköna gubbar. Det är halva grejen när man håller på, att man har roligt.

 

Rent logistiskt blir det betydligt krångligare nu för Vetlandabon.

 

– Förra säsongen spelade jag i allsvenskan och hade en kilometer till en inomhushall. Nu ska jag spela i division 1 och har nio mil enkel resa till en liten utomhusrink. Jag vet inte vad jag gett mig in på. Det är tur att jag älskar att köra bil, säger Gustavsson och garvar.

 

I och med värvningen av Daniel Gustavsson skickar BK Bore ett tydligt besked till konkurrenterna – räkna med oss.

 

– Visst är det en satsning vi gör. Laget var bra redan i fjol, men det var problem med målproduktionen. Vi bestämde oss tidigt för att försöka få in en svensk spelare som kan göra målen för oss och Daniel var förstavalet hela tiden, säger Robin Alsparr.

 

Alsparr var förra säsongen tränare för Tjust och har tidigare tränat Bore. Nu är han tillbaka – som sportchef.

 

– Jag har tackat nej till Tjust. När Bore frågade om jag ville vara med och ta hand om den sportsliga biten så var det lockande.

 

Bore tappar Sebastian Hägerström (klubb ej klar) och Jimmy Josefsson (Stjärnan), men Alsparr flaggar för att fler ersättare är på väg in.

 

– Jag hoppas att det ska gå i lås med en mittfältare som spelade i allsvenskan i fjol. Då kan även han och Daniel pendla ihop. Får vi honom så kommer vi nöja oss med nyförvärv efter det, säger Robin Alsparr hemlighetsfullt.

 

Förra säsongen var Daniel Gustavsson förutom skyttekung även spelande tränare för Skirö-Nävelsjö. Bores spelande tränare Niclas Nieminen räknar med att få hjälp på ledarsidan.

 

– Daniel kommer att få bidra. Det är klart att vi ska utnyttja hans kunskaper.

 

Daniel Gustavsson tog för bara tre veckor sedan examen från elittränarutbildningen.

 

– Det finns inget uttalat att jag ska vara med på tränarsidan. Jag är här som spelare. Men vill Niclas använda mig som bollplank så ställer jag givetvis upp, säger Gustavsson.

 

Division 1 södra kommer nästa säsong att bli ett riktigt getingbo. Åby/Tjureda lär bli storfavoriter efter sina värvningar av forna elitseriestjärnorna Fredrik Rinaldo och Björn Einarsson. Dessutom har de hämtat in Daniel Gustavssons gamla radarpartner Filip Fransson.

 

– Många klubbar satsar och jag skulle tro att toppen i ettan blir minst lika bra som botten i allsvenskan. Det är många lag som satsar, säger Niclas Nieminen.

 

Vad kan vi förvänta oss av Bore?

 

– Siktet får väl till att börja med vara att komma bättre än de gjorde i fjol. Då blev de sexa, säger Daniel Gustavsson.

 

Och hur många mål gör du?

 

– Haha, den frågan tänker jag inte svara på. Jag hoppas att jag ska bidra till att vi vinner matcher.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bandystars - 14 december 2023 07:07

Så vill bandyn nå ut i Borås utsatta områden: ”Har aldrig stängt ute någon” En miljon kronor i månaden. Så mycket betalar Borås stad för isbanan på Boda. – Det pratas mycket om besparingar. Men det räcker att vi vart tredje år f...

Av bandystars - 9 november 2023 13:18

Elitserien och Bandyallsvenskan herrar är igång. Bandyallsvenskan damer och div 1 serierna startar på lördag och söndag  Elitserien Herr 23/24 Elitserien Dam 23/24 Bandyallsvenskan Herr 23/24 Bandyallsvenskan Dam 23/24 Division 1 23/24...

Av bandystars - 2 november 2023 18:40

Polisen inför väskförbud vid vissa arrangemang - så påverkas svensk bandy Med anledning av den förhöjda terrornivån har polismyndigheten beslutat att införa väskförbud vid större offentliga arrangemang.   Svenska Bandyförbundets bedömning är att...

Av bandystars - 25 oktober 2023 10:02


Bandypuls är en sajt om bandy. Vår bevakning har inga geografiska gränser och Bandypuls finns som sajt, app, i nyhetsbrev och sociala medier.   ...

Av bandystars - 25 oktober 2023 09:56


Så ser du Elitserien 23/24 Via denna länk hittar du också andra kanaler    ...

Presentation


Bandystars en supporter långbortistan som följer sina stjärnor från sin position andra sidan det småländska höglandet och ibland så möts de uppe på platån när bortamatchen är närmare en hemmamatch.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bandy div 1

Besöksstatistik

Bandy div 2 + övrig bandy

RSS


Skapa flashcards