Alla inlägg den 20 februari 2014

Av bandystars - 20 februari 2014 00:15

Var krävs det för att mediorna uppmärksamma Bandy och synnerligt Dam Bandy VM.
Sverige har vunnit de sex tidigare turneringarna, skall det bli ett sjunde i skymundan borta i Finland närmare bestämt Villmanstrand går mina tankar till Sven Dufva i Fänrik Ståls fornstora dar mota ryssen ännu en gång.
7 matcher på 4 dagar, inga rubriker inga tv-sändningar men det pågår tidernas sjunde dam-VM i bandy. Vi får leta med förstoringsglas om det går att finna något i våra dagsoch kvällsmedior skriver något om detta. Vi får spetsa våra öron ordentligt så kanske det blir omnämnt i sportradion och SVT sportnytt om inte OS tar över helt och hållet även där
Att Dam VM har ännu lägre status är väl ett bevis på att herr VM var det 6 matcher på 8 dagar och vi fick se Sveriges matcher i Tv en tröst för Bandyvänner, är detta ändå ett bevis på att Bandy lever och spelar i en helt annan division när det gäller medior uppmärksamhet. T.o.m inomhus varianten får mer uppmärksamhet i mediorna.

Nu skall jag förvisso inte hävda att bandy helt glöms bort. Tv4 visar bandy och nu under slutspelet 2 matcher i veckan kan jag egentligen inte klaga och det har visats flera matcher ifrån elitserien. I takt med fler sändningar har de också blivit duktiga på att hänga med nystandet framfart. Vilket inte är lätt för oss tittare också kan ha svårt för.

Sverige fick en smakstart på bandy-VM i Villmanstrand. I onsdagens premiärmatch besegrades USA med klara 5-0.

 

Men vad krävs för att detta skall ge rubriker mer än på bandysidorna.
Kollade jag mediorna för samtidigt som de bevakar all anan sport som äger rum på förmiddagen hittar jag inget.
På Aftonbladet hemsida inte en enda rad men OS och ishockey står det en stor rubrik Henke räddar oss – ingen.
Expressen i princip likadant inte en enda rad om Bandy VM
Sportradion inte en enda rad om ett Bandy VM utan Just nu ”Henke” räddar - bara svensk 1 – 0.
Text-Tv inte en enda rad bara OS
Jo jag vet. Bandy är något som katta släpat i i farstun numera. Lyssnat på sportradion så kan de rapportera från elitserien och allsvenskan i ishockey. Spelades det matcher samtidigt i Bandyn får vi ibland höra resultatsiffror från elitserien men pågår allsvenskan samtidigt inte ett ljud att dessa spelar överhuvudtaget.
Noterat också i visa lokaltidningarna där det finns både ishockey och bandy i deras utgivningsområde så skrivs det mer om hockey men bandy blir en liten notis. Känns som vi har fått medior som har blivit som medgångssupporterna.

Senare på kvällen

Sverige följde upp förmiddagens premiärseger mot USA med att besegra Norge 6-0 under onsdagskvällen. Gjorde jag en ny sökning på webbarna. Aftonbladet, Expressen och Sportradion hittar jag inget. "men en blind höna brukar hittar ett korn också" På text tv där fann jag en nyhetsnotis och en tabell. Kors i taket säger jag.

Presentation


Bandystars en supporter långbortistan som följer sina stjärnor från sin position andra sidan det småländska höglandet och ibland så möts de uppe på platån när bortamatchen är närmare en hemmamatch.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bandy div 1

Besöksstatistik

Bandy div 2 + övrig bandy

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards